Paardensport

Paardensport is een verzamelnaam voor sportvormen waarbij paarden worden gebruikt. Als we kijken naar een vakbond voor de internationale paardensport, zie je dat de hoofdregels worden geregeld in de Federation Equestre Internationale terwijl in Nederland het Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie zich bezig houdt met de paardensport. Maar welke paardensporten zijn er allemaal te bedenken in Nederland? En wat houden deze paardensporten nu precies in?

Dressuur is een gymnastische basis voor de paardensport. Dressuur is een van de meest populaire paardensporten die er zijn waarbij het gaat om het gehoorzaam maken van de paard door de ruiter. Deze paardensport vergt veel moeite voor het beoefenen, maar is zeker de moeite waard. Het beheersen van de basisdressuur wordt over het algemeen gezien als een voorwaarde voor het oefenen van andere sporten. Als je de basis niet onder de knie hebt met jouw paard is het niet mogelijk om mee te doen aan bijvoorbeeld springwedstrijden. Landen die goed zijn in dressuur zijn voornamelijk Duitsland, Spanje, Nederland en Frankrijk. Kortom, heb jij een goed gehoorzame paard en wil jij kijken naar een paardensport die goed bij jullie beide past? Dan is het aan te raden om te kijken naar dressuur als discipline.

Horseball

Als we kijken naar de wat nieuwere paardensporten, zie je dat horseball steeds populairder wordt. Horseball is een combinatie van verschillende sporten waarbij je kunt denken aan handbal, basketbal, rugby en korfbal. Horseball is een sport waarbij twee teams van zes personen en paarden op het veld staan. Daarnaast heb je aan de kopse kanten net als bij voetbal doelen staan die ongeveer 4,5 meter boven de grond hangen. Het is hierbij de bedoeling dat met een voetbal geprobeerd moet worden om te scoren in de tegenstanders goal. Daarnaast is een grote spelregel bij horseball dat je alleen mag scoren als je minimaal drie keer heb aangepast met de hand. Elk doelpunt is een punt waard waarbij elke wedstrijd 20 minuten duurt dat net als bij voetbal is opgesplitst in twee helften. Deze vorm van paardensport is enorm lastig te beoefenen en vergt paard controle, maar tegelijkertijd ook controle met de bal. Je wilt er immers zeker van zijn dat je goed kan scoren en in het van de paard afvalt. Wil jij deze paardensport beoefenen? Wees er dan van bewust dat je jouw paard perfect onder controle hebt.

MEER TE WETEN KOMEN